Jij geniet, wij doen de rest....

Basisdienstverlening

Deze dienstverlening is inbegrepen in de dagprijs van je woning

  • Woonassistente
  • De organisatie en coördinatie van de crisis- en overbruggingszorg
  • Noodoproepsysteem
  • Gemeenschappelijke nutsvoorzieningen
  • Telefoonpermanentie tijdens werkuren
  • Activiteiten die het sociale netwerk bevorderen
  • Onderhoud van gemeenschappelijke ruimte en tuin...

Facultatieve dienstverlening

Jij maakt gebruik van deze diensten wanneer je ze maar nodig hebt. Je betaalt enkel voor de diensten die je gebruikt.

  • Boodschappendienst
  • Onderhoud van jouw assistentiewoning
  • Strijkdienst
  • Klusjesdienst
  • Pedicure of kapper aan huis
  • Thuisverpleging
  • Gezelschap
  • Vervoer naar dokter of apotheker
  • Secundaire revalidatie
  • Verzekeringsdossiers
    bij ongevallen

 

 

Hoe verloopt het?

De basisdienstverlening
staat vermeld in de overeenkomst en wordt gewoon zo uitgevoerd.

Voor de facultatieve dienstverlening kijken we samen naar de noden. Als bewoner ben je vrij om al dan niet gebruik te maken van deze diensten.

Zijn er vragen over de zorg- of comfortdiensten, dan is de woonassistent het eerste aanspreekpunt
Ook neemt zij regelmatig contact op met de bewoner omtrent veiligheid, huidige zorg en dienstverlening zodat wonen steeds op een veilige en comfortabele manier gebeurt.

 

Het pakket aan diensten en zorg wordt uitgewerkt op maat. Overleg, privacy en zelfstandigheid zijn hierin essentieel.

VEELGESTELDE VRAGEN (FAQ)

Wat is het verschil tussen een serviceflat en een assistentiewoning?

De naam serviceflat bestaat niet meer. Dit werd vervangen door ‘assistentiewoning’. Uiteindelijk zullen er nog enkel (aangemelde en erkende) assistentiewoningen zijn.

Kwaliteitsgarantie

Erkende assistentiewoningen zijn woningen en appartementen erkend door de Vlaamse Overheid. Om een erkenning te bekomen moeten de assistentiewoningen aan diverse normen voldoen op het vlak van infrastructuur en zorg- en dienstverlening.

  • De netto minimumoppervlakte is 40 m² per persoon
  • De minimumleeftijd van de bewoners is 65 jaar
  • Ben je jonger dan 65 jaar, maar is bijkomende zorg- en dienstverlening een noodzakelijke voorwaarde om zelfstandig te kunnen wonen?  Ook dan kan je hier terecht.
  • Er is zorggarantie voor de bewoners
  • Rolstoeltoegankelijkheid van de gehele infrastructuur
  • Woonassistent die zorgt voor sociale netwerkvorming, organisatie van de diensten, onmiddellijke hulp in noodsituaties, ...

Typische kenmerken van het gebouw

  • Minimum aan onderhoud nodig
  • Maximale veiligheid
  • Maximaal comfort

Concreet:

  • drempelluw gebouw met brede deuren, ruime liften
  • stopcontacten op comforthoogte
  • badkamer met inloopdouche
  • keuken met handige toestellen, …

Mag ik als bewoner mijn eigen meubels meebrengen?

Als bewoner mag je je meubels kiezen. Je mag
echter geen wijzigingen doen aan de woning zelf.

Wat als er een noodgeval is?

De bewoner kan indien nodig gebruik maken van het noodoproepsysteem. Er zal onmiddellijk contact worden opgenomen en de nodige hulp wordt voorzien. De woonassistent zorgt ook voor de organisatie en/of coördinatie van de crisis- en overbruggingszorg.

Is een assistentiewoning iets voor mijn ouders?

Als je als jonge senior niet meer thuis wil wonen en je zoekt een appartement waar je geen zorgen hebt, waar iemand je verder helpt voor een poetsdienst, thuisverpleging...

Voordelen:

  • Je voelt je hier veilig omdat je dag en nacht op assistentie kan rekenen indien nodig.
  • Je vindt er zielsverwanten om te luisteren en mee te praten.
  • Toch kan je nog altijd je eigen leven leiden.

Als je als oudere senior thuis al wat hulp kreeg van familie of professionals, kan je die ook verderzetten in een assistentiewoning. Je blijft zelfstandig wonen.

Voordelen:

  • Je kan op ondersteuning rekenen bij het organiseren van de nodige hulp.
  • De assistentiewoning ligt op aangename locatie in de stad of het dorp, dicht bij een woonzorgcentrum.

 

Deel dit artikel: